Leden
Hier vind je alle informatie die relevant is voor de leden van onze vereniging.
De tabbladen hieronder wijzen je de weg.
Kun je iets niet vinden of vind je dat er iets extra’s vermeld moet worden?
Neem dan contact met ons op via het contactformulier, of stuur een email naar info@hoofddorp-pioniers.nl.
Bewaren
De hoogte van de contributie bij Hoofddorp Pioniers wordt jaarlijks vastgesteld tijdens de Algemene Ledenvergadering, die doorgaans in maart plaatsvindt. De contributie geldt per leeftijdsgroep, onafhankelijk van het niveau waarop het lid daadwerkelijk traint en speelt. De grens ligt, in navolging van de KNBSB, op 1 oktober (voorbeeld: geboren voor 01.10.2006 dan Aspirant, geboren op of na 01.10.2006 dan Pupil).
Contributie
Geboortedatum |
Leeftijdscatergorie |
2024 |
na sept. 2009 | Beeball (5 t/m 10 jaar) | |
okt. 2006 t/m sept. 2009 | Pupillen (t/m 12 jaar) | |
okt. 2003 t/m sept. 2006 | Aspiranten (t/m 15 jaar) | |
okt. 2000 t/m sept. 2003 | Junioren (t/m 19 jaar) | |
voor okt. 2000 | Senioren (19+) |
Contributieheffing is inclusief verplichte KNBSB afdracht; deze is inclusief € 1,15 voor collectieve KNBSB verzekeringen.
Bij het aangaan van het lidmaatschap geeft u een incassomachtiging af voor de contributie die in drie delen wordt geïncasseerd
-
-
-
- per 1 februari, een bedrag van € 100,00
- per 1 mei, 50% van het restant bedrag van de contributie
- per 1 juni, 50% van het restant bedrag van de contributie
-
-
Stroomt een nieuw lid na een introductieperiode van vier gratis trainingen in de loop van het seizoen in, dan wordt een gereduceerd tarief toegepast. De penningmeester kan informatie geven of dit voor u van toepassing is.
Bij gezinnen met drie of meer spelende gezinsleden is een gezinsreductie van toepassing: indien er binnen één gezin meerdere gezinsleden actief spelende leden zijn op de vereniging geldt de volgende reductieregeling: Het eerste en tweede gezinslid betalen 100%, Ieder volgend gezinslid betaalt 50%. Aangetekend dient te worden dat met een gezinslid wordt bedoeld, iemand die op het zelfde woonadres staat ingeschreven.
Verplichtingen lidmaatschap
Aan uw lidmaatschap van de vereniging zit de (morele) verplichting bij te dragen aan de invulling van een hoeveelheid aan taken die nodig zijn om alles draaiende te houden. Alleen op deze wijze kunnen wij de contributie laag houden. Na uw aanmelding als lid zal de manager vrijwilligers zaken (een keer) contact met u opnemen om te inventariseren waar wij op uw hulp kunnen rekenen en wij vertrouwen erop dat u daarin uw verantwoordelijkheid neemt. Denkt u daarbij aan taken als teambegeleider, scoorder, scheidsrechter, trainer/coach, coördinator, wedstrijdsecretaris e.d. Sommige taken kunnen ook over meerdere personen worden verdeeld.
Wij merken op dat het doen van vrijwilligerswerk door iedereen gedaan wordt en er aan het leveren van deze bijdrage geen rechten of bijzondere status kan worden ontleend. Eén van de taken waar ieder team mee te maken krijgt is de kantinedienst, d.w.z. het bemannen van de kantine onder toezicht van de kantinebeheerder. U wordt hierover tijdig geïnformeerd door de coördinator van uw team. Bij minderjarigen wordt verwacht dat dit door de ouders(s) of voogd(en) wordt verzorgd. U dient er rekening mee te houden dat uw team 3-4 maal per seizoen een dagdeel wordt opgeroepen.
Van jeugdleden wordt verwacht dat zij – vanaf de Aspiranten leeftijd – een paar keer per seizoen bij een lager team optreden als scheidsrechter. Onze ervaring is dat het verplicht optreden als scheidsrechter juist jeugdleden meer inzicht in de strategie van het spel verschaft en ook meer respect bijbrengt.
Veel sportorganisaties waaronder het NOC-NSF, NISB en NKS hebben gezamenlijk een Sportiviteit & Respect-beleid opgezet. Eén van de onderdelen van dit beleid is het bespreekbaar maken van regels en binnen een team afspraken maken. Hoofddorp Pioniers wil ook spelen volgens de aangedragen gedragscodes. Ook alle coaches/trainers zullen in hun map deze regels ontvangen, en met elkaar die toepassen. Er zijn normen die voor iedereen gelden. Dit zijn:
-
-
- Respecteer de regels van je sport;
- Respecteer de mede- en tegenstander binnen je sport;
- Behandel alle deelnemers in je sport gelijkwaardig;
- Gebruik geen (fysiek- , mentaal- en verbaal) geweld bij sport;
- Samen staan voor een faire sport
-
Sporters
-
-
- Probeer te winnen met respect voor jezelf, je teamgenoten en je tegenstanders;
-
-
-
- Speel volgens de bekende of afgesproken wedstrijdregels;
-
-
-
- Vind eerlijk en prettig spelen belangrijk en presteer zo goed mogelijk;
-
-
-
- Aanvaard de beslissingen van scheidsrechters en juryleden. Als zij niet voor hun taak geschikt blijken te zijn, bespreek dat dan later, niet alleen met je eigen teamleden, en probeer er verbetering in te brengen.
-
-
-
- Beïnvloed de scheidsrechter en juryleden niet door onbehoorlijke taal of agressieve gebaren en woorden;Blijf bescheiden bij een overwinning en laat je niet ontmoedigen door een nederlaag;
-
-
-
- Wens de tegenstander geluk met het behaalde succes als je zelf de verliezer bent;
-
-
-
- Onsportiviteit van de tegenstander is nooit een reden om zelf onsportief te zijn of de club aan te moedigen ook onsportief te spelen of op te treden;
-
-
-
- Wijs je medespelers gerust op onsportief of onplezierig gedrag;
-
-
-
- Heb de moed om je eigen fouten of tekortkomingen met anderen te bespreken, bijvoorbeeld met je trainer, je teambegeleider, je teamgenoten of je ouders;
-
-
-
- Respecteer het werk van al die mensen die ervoor zorgen dat in je sport mogelijkheden bestaan te trainen en wedstrijden te spelen. Dit is namelijk niet zo vanzelfsprekend.
-
Ouders en verzorgers
-
- Forceer een kind dat geen interesse toont nooit om deel te nemen aan een sport;
-
- Bedenk dat kinderen sporten voor hún plezier en niet voor het uwe;
-
- Moedig uw kind altijd aan om volgens de regels te spelen. Regels die een goede spelleider zal aanpassen aan de mogelijkheden van de deelnemers;
-
- Leer uw kind dat eerlijke pogingen net zo belangrijk zijn als winnen, zodat het resultaat van elke wedstrijd geaccepteerd wordt zonder onnodige teleurstelling;
-
- Verander een nederlaag in een overwinning door uw kind te helpen te werken aan een grotere vaardigheid en het worden van een goede sportman/vrouw. Maak het kind nooit belachelijk en geef het geen uitbrander als het een fout heeft gemaakt of een wedstrijd heeft verloren;
-
- Bedenk dat kinderen het beste leren door na te doen. Applaudisseer voor goed spel van beide teams;
-
- Val een beslissing van een scheidsrechter e.d. niet in het openbaar af en trek nooit de integriteit van dergelijke personen in twijfel;
-
- Ondersteun alle pogingen om verbaal en fysiek misbruik tijdens sportactiviteiten door de jeugd te voorkomen;
-
- Erken de waarde en het belang van vrijwillige trainers. Zij geven hun tijd en kennis om het sporten/de recreatie van uw kind mogelijk te maken.
-
- Gebruik social media niet om “uw gelijk “ te halen, maar gebruik dit alleen om uw vereniging in het zonnetje te zetten. Ga het gesprek aan met de coaches/begeleiding, of coördinatoren.
Bij aanvang van het seizoen wordt per team een informatie/ouderavond georganiseerd. Ouders/leden zijn gehouden hieraan deel te nemen. Op dergelijke avonden maakt u kennis met de coach(es), de manager en een bestuurslid. Op de agenda staat steevast het reilen en zeilen van uw team en de bijzonderheden daaromheen.
- Verhinderd?? Afbellen naar de coach of team begeleiders is noodzakelijk.
- Trainingen gaan ook door bij minder goed weer, tenzij je wordt gebeld.
- Het team als geheel is verantwoordelijk voor het netjes opgeruimd achterlaten van het veld.
- Ouders bevinden zich tijdens de wedstrijd niet in de dug-outs.
- Een ieder is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar eigen afval!
- Respecteer je coaches, trainers, teamgenoten en materiaal. Maar ook alle andere mensen die ervoor zorgen dat je kunt honk- en/of softballen, dit is namelijk niet zo vanzelfsprekend.
Alcohol
In de kantine wordt behalve frisdrank slechts zwak alcoholische drank geschonken. In 2001 heeft de vereniging een reglement alcohol verstrekking vastgesteld. Ook wordt geen alcohol aan personen jonger dan 18 jaar verkocht. Overmatig drankgebruik wordt niet getolereerd. Dronken personen of personen onder invloed van ander psychotropische stoffen worden niet in de kantine toegelaten.
Er wordt niet geschonken aan jeugdleiders, trainers van jeugdteams en andere begeleiders tijdens de uitoefening van hun functie.
Leidinggevenden en barvrijwilligers drinken gedurende hun bardienst geen alcohol.
Douchen
Een stuk hygiëne na de wedstrijden hoort er bij. Ook hoort dit nu eenmaal bij het sociale gebeuren van een gezamenlijk geheel van saamhorigheid na een wedstrijd. Ook vies in een auto bij andere ouders zitten is geen pretje. Denk dus aan het meenemen van douche spullen. Douchen is ook een goede en leuke manier om met het team als geheel na te praten over het verloop van een wedstrijd. Ook hoort dit nu eenmaal bij onze sport en pas hierna is in wezen de wedstrijd afgelopen. Wij willen dan ook het douchen stimuleren en vragen hier dan ook uw bijzondere aandacht voor. Een team is compleet als we er allemaal zijn en hier een positieve bijdrage aan leveren. De kleedkamers worden na het douchen en/of omkleden schoon achter gelaten.
Het spel
Gooien met materiaal is niet toegestaan.
Discussies met scheidsrechters zijn niet mogelijk. Daar zijn coaches voor.
Wees zo veel mogelijk aanwezig! Ben je er niet, zowel tijdens de wedstrijd als ook tijdens de training, dan benadeel je het hele team. Afbellen naar je coach of teambegeleider is noodzakelijk. Trainingen gaan ook door bij minder goed weer, dit is dus geen geldige reden om niet op te komen dagen.
Eten en drinken: voor jouw afval ben jij verantwoordelijk! Het team is als geheel verantwoordelijk om een veld netjes opgeruimd achter te laten. Dit betekent het veld aanvegen en de honken niet op het veld achter laten. Plus de eigen dug-out en die van de gasten opruimen en rommel in de vuilnisbak gooien.
Honden op het terrein
Honden mogen op het terrein mee, mits u deze aanlijnt. Honden op de speelvelden zijn verboden. U bent zelf verantwoordelijk voor het opruimen van hondenpoep. Fietsen is op het terrein verboden.
Kantinedienst
Elk team bemant een paar keer per seizoen de kantine. Dit onder toezicht van een kantinebeheerder en dagverantwoordelijke. Hiertoe wordt met de leiding van een team tijdig contact opgenomen. Het team is vrij om onderling de indeling te bepalen, maar blijft verantwoordelijk om de indeling in te vullen. Een barvrijwilliger is tenminste 18 jaar oud.
Kleedkamers
Kleedkamers worden na het douchen en/of omkleden schoon achter gelaten.
Roken
Voor leden is het op de speelvelden en dug-outs, tijdens trainingen of wedstrijden niet toegestaan om te roken. Ook in de kleedkamers geldt een rookverbod. Vanaf 1 juli 2008 geldt in de kantine een algeheel rookverbod. Roken op een buitenterras is wel toegestaan.
Verplichtingen lidmaatschap
Elk lid is bij aanmelding verplicht om hand- en spandiensten voor de vereniging te verrichten. Dit klinkt raar, maar hierdoor kunnen we de contributie laag houden. Gericht wordt dus een beroep op u gedaan.
Zo worden jeugdleden minimaal verplicht om vanaf de aspirantenleeftijd bij een lager team als scheidsrechter op te treden en draait elk team ook kantinedienst. Bij minderjarigen wordt verwacht dat dit door de ouders(s) of voogd(en) wordt verzorgd. Onze ervaring is dat het verplicht optreden als scheidsrechter juist jeugdleden meer inzicht in de strategie van het spel verschaft en ook meer respect bijbrengt.
Vrijwilligersbeleid
Wij zijn er voor u en u bent er voor ons:
uiteraard zoeken wij steeds uitbreiding met nieuw en fris kader die een steentje voor de vereniging wil bijdragen. Het gaat erom dat wij de jeugd kunnen assisteren met de hulp van technisch, maar ook niet-technisch kader en vrijwilligers. Ook zoekt elk team jaarlijks scorers, begeleiders en scheidsrechters, zo zijn er eenmalige klussen, zijn er toernooien waar u bij kunt helpen en zijn er mogelijkheden dat u ook in technische zin het spelletjes honk- of softbal kunt leren. U kunt het zo gek niet opnoemen, maar om de basis van onze vereniging gezond te houden kunnen wij veel hulp en vermoedelijk ook uw hulp gebruiken.
Zo kunnen we altijd structureel hulp gebruiken, incidenteel hulp gebruiken, maar ook hebben wij naast het bestuur een Strategische Beleidsraad staan met daarbij een groep van deskundigen die hun kennis en vaardigheden op afroep ter beschikking wil stellen. Kortom er zijn een hoop mensen achter de schermen bij onze sport betrokken: samen doen, samenwerken en professioneel verbreden.
Wij schrijven dat “u er voor ons bent en wij er voor u zijn”: uiteraard willen wij samen met u kijken wat u graag zou willen/kunnen doen en of dit op uw wensen voor verdere ontwikkeling kan aansluiten. Op deze manier versterken wij elkaar. Onze visie is om zoveel mogelijk taakgericht te werken, dus niet een ouder met enorm veel zaken overbelasten. Beter één iets goed uitvoeren dan veel zaken slechter. Juist met het taakgericht werken blijven we gezond. Wij ondersteunen dat ouders zich parallel met hun kind mee kunnen ontwikkelen en bieden hier graag een raamwerk en gelegenheid voor aan. Bij trainers en coaches proberen om vanaf een bepaalde leeftijd zoveel mogelijk de ouder-kind relatie te doorbreken. Hier plaatsen wij zoveel mogelijk kader zonder een directe kind/speler relatie. U zult deze geleidelijke overgang opmerken, maar dit hoort erbij. Dit zorgt wel eens voor minder leuke beslissingen, maar dit is voor de jeugd en ouders een ideaal uitgangspunt. Kinderen moeten immers optimaal plezier in hun sport hebben en ouders kunnen zodoende optimaal van hun spel genieten.
Wilt u als vrijwilliger helpen of uw kennis beschikbaar stellen, e-mail ons dan via vrijwilligerszaken@hoofddorp-pioniers.nl. Er wordt dan contact met u opgenomen
Wedstrijden
Elk team doet mee aan de competitie en speelt op de zaterdag of zondag op een vast tijdstip. Uitwedstrijden zijn meestal ook dezelfde dag, een beetje afhankelijk van de tegenpartij. De wedstrijdduur verschilt per leeftijdscategorie. Bij de allerkleinsten duurt dit 2 of 3 slagbeurten (± 1 uur). Het kan ook voorkomen dat doordeweeks een wedstrijd moet worden ingehaald.
Vervoer
Bij uitwedstrijden zorgen spelers of ouders per toerbeurt voor vervoer. Bij de jeugd maakt veelal de teamleider (begeleidende ouder) een rijschema.
STATUTEN van Hoofddorp Pioniers
NAAM EN ZETEL
Artikel 1.
1. De vereniging draagt de naam Hoofddorp Pioniers.
2. Ze heeft haar zetel in Hoofddorp, gemeente Haarlemmermeer.
INRICHTING
Artikel 2.
Organen van de vereniging zijn: het bestuur en de Algemene Vergadering, alsmede alle overige personen en commissies die krachtens de statuten door de Algemene Vergadering belast zijn met een nader omschreven taak en aan wie daarbij door de Algemene Vergadering beslissingsbevoegdheid is toegekend.
De organen van de vereniging als bedeeld onder lid 1 bezitten geen rechtspersoonlijkheid.
DUUR EN BOEKJAAR
Artikel 3.
1. De vereniging is de voortzetting van de op één september negentien honderd zesenzestig, als onderdeel van de inmiddels ontbonden Sportvereniging ETO, opgerichte afdeling honkbal en de daaraan op zeven december negentienhonderd zeventig toegevoegde afdeling softbal, samen sedert vijfentwintig juni negentienhonderd negenenzeventig vormend de Honkbal en Softbalvereniging Hoofddorp, alsmede de daaraan op drie april negentienhonderd tachtig toegevoegde afdeling heren softbal.
De vereniging is aangegaan voor onbepaalde tijd.
2. Het boekjaar van de vereniging loopt van één januari tot en met eenendertig december van ieder jaar.
DOEL
Artikel 4.
1. De vereniging stelt zich ten doel het doen beoefenen en het bevorderen van honk- en softbal als spel en sport, daaronder begrepen recreatieve vormen van deze sporten.
2. De vereniging tracht dit doel onder meer te bereiken door:
a. het lidmaatschap te verwerven van de Koninklijke Nederlandse Baseball en Softball Bond, in deze statuten nader aan te duiden als de Bond;
b. deel te nemen aan de door de onder a. genoemde bond georganiseerde of goedgekeurde competities en andere wedstrijden;
c. wedstrijden en trainingen te organiseren;
d. evenementen op het gebied van de honk- en sofbalsport te organiseren.
LEDEN
Artikel 5.
1. a. Leden zijn natuurlijk personen, die op hun verzoek als lid door het bestuur zijn toegelaten.
b. Personen die door de bond levenslang zijn uitgesloten van deelname aan wedstrijden, dan wel van het bekleden van een functie, kunnen niet als lid van de vereniging worden toegelaten
2. In geval van niet toelating door het bestuur kan op verzoek van de betrokkene alsnog door de eerstvolgende algemene vergadering tot toelating worden besloten.
3. Op voorstel van het bestuur kan de algemene vergadering een lid wegens zijn bijzondere verdiensten voor de vereniging tot erelid of lid van verdienste benoemen.
VERPLICHTINGEN
Artikel 6.
1. De leden zijn verplicht:
a. de statuten en reglementen van de vereniging, alsmede de besluiten van de organen als bedoeld in artikel 2, lid 1 na te leven;
b. de statuten, reglementen en besluiten van de bond en diens organen na te leven;
c. alle overige verplichtingen na te komen, welke de bond in naam van de vereniging aangaat dan wel welke de vereniging in naam van de leden jegens de bond aangaat;
d. de belangen van de vereniging, de bond en de honk- en softbalsport niet te schaden.
2. Een lid kan de toepasselijkheid van een besluit waarbij andere verplichtingen dan geldelijke aard zijn verzwaard, met inachtneming van het bepaalde in artikel 9 lid 4 door opzegging van het lidmaatschap te zijnen opzichte uitsluiten.
3. Door de vereniging kunnen in naam van de leden geen verplichtingen worden aangegaan, dan nadat het bestuur daartoe door de algemene vergadering vertegenwoordigingsbevoegd is verklaard.
TUCHTRECHTSPRAAK
Artikel 7.
1. a. In het algemeen zal strafbaar zijn handelen of nalaten in strijd met de statuten, reglementen en/of besluiten van organen van de vereniging, of waardoor de belangen van de vereniging worden geschaad.
b. Tevens zal strafbaar zijn handelen of nalaten in strijd met de wedstrijdbepalingen, alsmede met de statuten, reglementen en/of besluiten van organen van de bond of waardoor de belangen van de bond worden geschaad
2. Voor zover deze bevoegdheid niet aan een eigen commissie belast met de tuchtrechtspraak, is opgedragen is het bestuur bevoegd om, in geval van overtredingen als bedoeld in lid 1 onder a, alsmede ingeval van overtreding van de wedstrijdbepalingen de volgende straffen op te leggen:
a. berisping;
b. schorsing;
c. ontzetting (royement);
3. Gedurende de periode dat een lid geschorst is heeft hij geen toegang tot een algemene vergadering en kan hij aldaar niet aan de stemming deelnemen, terwijl hem bovendien gedurende deze periode ook andere aan het lidmaatschap verbonden rechten kunnen worden ontzegd.
4. a. Ontzetting (royement) kan alleen worden uitgesproken indien een lid in ernstige mate in strijd met de statuten, reglementen en/of besluiten van organen van de vereniging handelt, of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt.
b. Ontzetting (royement) kan slechts door het bestuur worden uitgesproken
c. Nadat het bestuur tot ontzetting (royement) heeft besloten wordt het betrokken lid ten spoedigste door middel van een aangetekend schrijven van het besluit, met opgave van redenen, in kennis gesteld.
d. De betrokkene is bevoegd binnen één maand na ontvangst van deze kennisgeving in beroep te gaan bij de algemene vergadering, die in haar eerstvolgende vergadering met meerderheid beslist. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst, met dien verstande dat de betrokkene voor het voeren van verweer toegang heeft tot de eerstvolgende algemene vergadering en bevoegd is aldaar het woord te voeren. De betrokkene is tevens bevoegd zich in bedoelde vergadering door een raadsman te laten bijstaan.
5. In geval van overtredingen als bedeeld in lid 1 onder b is het betrokken lid onderworpen aan de bepalingen van het reglement tuchtrechtspraak van de bond, vastgesteld door de algemene vergadering van de bond.
GELDMIDDELEN
Artikel 8.
1. De geldmiddelen van de vereniging bestaan uit:
b. contributie van de leden;
c. ontvangsten uit wedstrijden;
d. andere inkomsten.
2. a. Alle spelende leden zijn, ongeacht welke andere functie of positie zij binnen de vereniging bekleden, jaarlijks, uiterlijk op één april gehouden tot het betalen van contributie, welke door de algemene vergadering zal worden vastgesteld. De leden kunnen daartoe in categorieën worden ingedeeld, die een verschillende contributie betalen. De indeling in categorieën en de contributie per categorie dient door de algemene vergadering vast te worden gesteld en zo snel mogelijk in het clubblad te worden gepubliceerd doch niet later dan 1 maart van het jaar waarop de beslissing van de algemene vergadering omtrent de contributie betrekking heeft. Een door het bestuur voorgestelde indeling in categorieën en aanpassing van de contributie per categorie dient in het laatste clubblad voorafgaand aan de algemene vergadering waarin deze worden vastgesteld, te worden gepubliceerd.
b. Is de betaling niet op één mei van het betreffende jaar op een van de rekeningen van Hoofddorp Pioniers bijgeschreven dan zal het contributiebedrag moeten worden betaald plus een boete van vijfentwintig euro (€ 25, -). Is de totale betaling niet op één juni van het betreffende jaar op een van de rekeningen van Hoofddorp Pioniers bijgeschreven dan zal het contributiebedrag moeten worden betaald plus een boete van vijftig euro (€ 50, -) tevens zal aan deze persoon het deelnemen aan trainingen en wedstrijden worden ontzegd, met inbegrip van de uitoefening van het stemrecht. Een zodanig besluit wordt herroepen, zodra de betrokkene de desbetreffende schuld (contributiebedrag + boete) heeft aangezuiverd. Ingeval dat leden een betalingsregeling of een betalingsspreiding hebben afgesproken met de penningmeester komt de boeteregeling te vervallen. Is de totale betaling niet op één juli van het betreffende jaar op een van de rekeningen van Hoofddorp Pioniers bijgeschreven dan wordt het desbetreffende lid per die datum automatisch geroyeerd.
c. Wanneer het lidmaatschap in de loop van het boekjaar eindigt blijft niettemin de contributie voor het gehele jaar verschuldigd.
3. Ere-leden en leden van verdienste zijn vrijgesteld van de verplichting tot het bepalen van contributie.
EINDE LIDMAATSCHAP
Artikel 9.
1. Het lidmaatschap eindigt:
a. door overlijden van het lid;
b. door opzegging van het lid;
c. door opzegging door het bestuur namens de vereniging;
d. door ontzetting (royement), als bepaald in artikel 7 lid 4 en/of artikel 8 lid 2.
e. In onderling overleg met de penningmeester.
2. Opzegging namens de vereniging kan geschieden wanneer een lid heeft opgehouden aan de vereisten voor het lidmaatschap te voldoen voor zover deze door deze statuten worden gesteld, of wanneer hij zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt, alsmede wanneer van de vereniging redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.
3. a. Opzegging van het lidmaatschap door het lid of namens de vereniging kan slechts geschieden tegen het eind van het boekjaar en met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken.
b. Een opzegging in strijd met het onder a bepaalde doet het lidmaatschap eindigen op het vroegst toegelaten tijdstip volgend op de datum waartegen was opgezegd.
4. Een opzegging als bedoeld in artikel 6 lid 2 dient te geschieden binnen een maand nadat het bedoelde besluit aan het lid is bekend geworden of is medegedeeld.
5. Behalve in geval van overlijden wordt een lid dat heeft opgezegd geacht nog lid te zijn tot ten hoogste het eind van het boekjaar volgend op dat waarin word opgezegd, zolang hij niet heeft voldaan aan zijn geldelijke verplichtingen ten opzichte van de vereniging, of zolang enige aangelegenheid waarbij hij betrokken is niet is afgewikkeld, de tenuitvoerlegging van een opgelegde straf daarin begrepen. Gedurende deze periode kan de betrokkene geen rechten uitoefenen, met uitzondering van het recht om binnen de gestelde termijnen in beroep te gaan.
DONATEURS
Artikel 10.
1. De vereniging kent behalve leden ook donateurs
2. Donateurs zijn natuurlijke of rechtspersonen die door het bestuur als donateur zijn toegelaten en die zich jegens de vereniging verplichten om jaarlijks een door het bestuur vastgestelde bijdrage te storten.
3. Donateurs hebben geen andere rechten of verplichtingen dan die welke hun bij of krachtens de statuten zijn toegekend of opgelegd.
4. De rechten en verplichtingen van de donateur kunnen te allen tijde door de vereniging of de donateur door opzegging worden beëindigd, met dien verstande dat bij opzegging door de donateur de jaarlijkse bijdrage voor het lopende boekjaar voor het geheel verschuldigd blijft.
5. Opzegging namens de vereniging geschiedt door het bestuur.
BESTUUR
Artikel 11.
1. a. Het bestuur bestaat uit tenminste drie personen, die door de algemene vergadering uit de leden worden gekozen.
b. Het aantal bestuursleden wordt vastgesteld door de algemene vergadering
c. De voorzitter wordt in functie gekozen.
2. a. In geval van een vacature maakt het bestuur een voordracht op.
b. Tot de aanvang van de algemene vergadering kunnen door ten minste vijf leden kandidaten worden gesteld voor de functie van bestuurslid.
c. Vindt geen kandidaatstelling plaats dan is de algemene vergadering vrij in haar keus.
d. Over personen wordt schriftelijk gestemd.
3. a. Ieder bestuurslid treedt drie jaar na zijn verkiezing af volgens een door het bestuur op te maken rooster. Aftredende bestuursleden zijn terstond herkiesbaar.
b. Bij tussentijds aftreden van een bestuurslid wordt zijn functie tot de eerstvolgende algemene vergadering waargenomen door een door het bestuur aan te wijzen persoon, die zolang zijn waarneming duurt in alle rechten en plichten treedt van degene wiens functie hij waarneemt. Het in de plaats van een tussentijds afgetreden bestuurslid door de algemene vergadering gekozen lid heeft in het bestuur zitting voor de duur van de periode, waarin het afgetreden lid nog gefungeerd zou hebben.
c. Bestuursleden dienen meerderjarig te zijn en treden af in de jaarlijkse algemene vergadering, gehouden in het boekjaar waarin zij de leeftijd van zeventig jaar bereiken.
4. In zijn eerste bestuursvergadering na een bestuursverkiezing verdeelt het bestuur in onderling overleg de overige functies en stelt zij voor elk bestuurslid diens taak vast en doet hiervan, hetzij in het clubblad, hetzij door middel van een schriftelijke kennisgeving, mededeling aan alle leden.
5. Ieder bestuurslid is tegenover de vereniging gehouden tot een behoorlijke vervulling van de hem opgedragen taak. Indien het een aangelegenheid betreft die tot de werkkring van twee of meer bestuursleden behoort, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk tegenover de vereniging, tenzij hij bewijst dat de tekortkoming niet aan hem te wijten is en dat hij niet nalatig is geweest in het treffen van maatregelen om de gevolgen daarvan af te wenden.
6. De algemene vergadering kan een bestuurslid als lid van het bestuur schorsen of ontslaan indien zij daartoe termen aanwezig acht. Voor een daartoe strokend besluit is een meerderheid vereist van ten minste twee/derde van de uitgebrachte geldige stemmen. Een schorsing die niet binnen drie maanden gevolgd wordt door een besluit tot ontslag, eindigt door het verloop van die termijn.
BESTUURSTAAK
Artikel 12
1. Behoudens de beperkingen volgens de statuten is het bestuur belast met het besturen van de vereniging.
2. Indien het aantal bestuursleden beneden drie is gedaald, blijft het bestuur bevoegd. Het is echter verplicht zo spoedig mogelijk een algemene vergadering te beleggen waarin de voorziening in de open plaats of de open plaatsen aan de orde komt.
3. Het bestuur is bevoegd onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen van zijn taak te doen uitvoeren door commissies die door het bestuur worden benoemd en opgeheven.
4. Commissies worden door het bestuur benoemd voor de periode van tenminste één jaar en ten hoogste twee jaar, tijdens de bestuursvergadering vergadering ná de eerste algemene vergadering van het boekjaar.
5. Elke Commissie rapporteert aan één van de bestuursleden, door het bestuur wordt bij de benoeming van de desbetreffende commissie vastgesteld welk bestuurslid dit is.
6. De leden die in een door het bestuur benoemde commissie zitting hebben worden door het bestuur benoemd en kunnen door het bestuur worden ontslagen
7. Elke commissie krijgt voor de door haar uit te voeren activiteiten een door de algemene ledenvergadering als onderdeel van de jaarlijkse begroting als bedoeld in artikel xx lid yy goedgekeurd budget. Het bestuurslid verantwoordelijk voor de commissie dient omtrent de uitputting van dit budget periodiek schriftelijk verantwoording aan de penningmeester af te leggen.
BESTUURSVERGADERING
Artikel 13
1. Tenzij het bestuur anders bepaalt, vergadert het bestuur wanneer de voorzitter of twee andere bestuursleden dit verlangen.
2. Het bestuur kan ook buiten vergadering besluiten nemen, indien geen bestuurslid zich tegen deze wijze van besluitvorming verzet en alle bestuursleden aan deze besluitvorming deelnemen.
3. a. Alle besluiten, daaronder begrepen de besluiten als bedoeld in lid 2, worden genomen met meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen, mits voor wat de in vergadering genomen besluiten betreft de meerderheid van de in functie zijnde bestuursleden aanwezig is
b. Blanco stemmen zijn ongeldig.
4. Over elk voorstol wordt afzonderlijk en mondeling gestemd, tenzij de voorzitter of een bestuurslid anders wenst.
5. a. Het door de voorzitter uitgesproken oordeel dat het bestuur een besluit heeft genomen, is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit, voor zover gestemd werd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel.
b. Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van het onder a bedoelde oordeel de juistheid daarvan betwist, dan wordt zo nodig het te nemen besluit schriftelijk vastgelegd en vindt een nieuwe stemming plaats, indien een bestuurslid dit verlangt. Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.
6. Van het verhandelde in elke vergadering worden door de secretaris of een door het bestuur aangewezen notulist notulen gemaakt, die door de voorzitter en de notulist worden vastgesteld.
VERTEGENWOORDIGING
Artikel 14
1. De vereniging wordt in en buiten rechte vertegenwoordigd door het bestuur, daarnaast is ieder bestuurslid afzonderlijk bevoegd de vereniging in en buiten rechte te vertegenwoordigen met dien verstande dat daar waar deze vertegenwoordiging financiële consequenties heeft voor de vereniging, deze bevoegdheid als volgt beperkt wordt:
a. Alle bestuursleden van de vereniging de bevoegdheid hebben de vereniging te vertegenwoordigen indien de aangegane verplichtingen het totale bedrag van € 500,- niet overschrijdt en het totaal van alle door het desbetreffende bestuurslid aangegane verplichting m.b.t. één en hetzelfde boekjaar, het bedrag van € 2.000, – niet overschrijdt.
b. De penningmeester en de voorzitter ieder individueel de bevoegdheid als bedoeld onder a. per individuele transactie van € 2.000, – hebben en het totaal per boekjaar het totaal van de begrote uitgaven voor dat boekjaar niet overschrijdt.
c. De penningmeester en de voorzitter gezamenlijk de bevoegdheid als bedoeld a. per individuele transactie van
€ 5.000,- hebben en het totaal per boekjaar van € 25.000,- niet overschrijdt.
d. Over bedragen hoger dan € 5.000, – dient te allen tijde door het voltallige bestuur een beslissing te worden genomen.
2. De vereniging wordt op de door de bond vastgestelde vergaderingen met uitsluiting van andere bestuursleden, vertegenwoordigd door een daartoe door het bestuur aangewezen bestuurslid, die bevoegd is om op deze vergadering deel te nemen aan de verkiezing van leden afgevaardigden, alsmede bevoegd is zich als lidafgevaardigde verkiesbaar te doen stellen.
3. Het bestuur is, mits met voorafgaande goedkeuring van de algemene vergadering, bevoegd meerjarige verplichtingen aan te gaan, overeenkomsten te sluiten tot het kopen, vervreemden en bezwaren van registergoederen, het sluiten van overeenkomsten, waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidsstelling voor een schuld van een derde verbindt, alsook om verplichtingen voor de leden van de vereniging aan te gaan.
4. Het bestuur is, binnen de door de bond vastgestelde voorwaarden, bevoegd zogenaamde sponsorovereenkomsten aan te gaan. Indien bij zulke overeenkomsten tevens de koppeling van de naam van de vereniging aan een handelsnaam, handels- of fabrieksmerk in het geding is, is voorafgaande goedkeuring van de algemene vergadering noodzakelijk. Na goedkeuring blijft de naam, van de vereniging in juridische ongewijzigd. De dan gekozen naam, voortvloeiende uit de sponsorovereenkomst, zal echter gedurende de duur van de overeenkomst, conform aantekening in het daartoe bestemde register van de bond, de roepnaam van (de afdeling van) de vereniging zijn waarmee naar buiten wordt getreden.
5. Het bestuur is, binnen de grenzen van de door de algemene vergadering vastgestelde begroting, bevoegd tot het benoemen en ontslaan van één of meer coaches en eventuele andere begeleiders en stelt, zo nodig, hiervoor voorwaarden vast.
6. Bestuursleden, aan wie krachtens deze statuten vertegenwoordigingsbevoegdheid is toegekend, oefenen deze bevoegdheid niet uit dan nadat tevoren een bestuursbesluit is genomen, waarbij tot het aangaan van betrokken rechtshandeling of rechtshandelingen is besloten. Overtreding hiervan kan noch door noch aan de vereniging of wederpartij worden tegengeworpen.
REKENING EN VERANTWOORDING
Artikel 15
1. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging zodanig aantekening te houden dat daaruit te allen tijde haar rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.
2. Het bestuur brengt, behoudens verlenging van deze termijn door de algemene vergadering, binnen zes maanden na afloop van het boekjaar op een algemene vergadering zijn jaarverslag uit en doet, onder overlegging van de nodige bescheiden rekening en verantwoording over zijn in het afgelopen boekjaar gevoerd bestuur. Bij gebreke hiervan kan, na verloop van de termijn, ieder Lid deze rekening en verantwoording in rechte van het bestuur vorderen.
3. aa Tenzij de algemene vergadering op een andere wijze in het toezicht op het bestuur heeft voorzien, kiest de algemene vergadering een kascommissie, bestaande uit twee leden en één plaatsvervangend lid, die geen deel mogen uitmaken van het bestuur.
b. De leden van de onder a bedoelde commissie worden gekozen voor de duur van twee jaar en treden volgens een op te maken rooster af. Zij zijn aansluitend slechts eenmaal herkiesbaar.
c. De kascommissie onderzoekt de rekening en verantwoording van het bestuur en brengt aan de algemene vergadering verslag van haar bevindingen uit.
4. Degenen die de rekening en verantwoording van het bestuur onderzoeken, kunnen zo nodig zich voor rekening van de vereniging door een deskundige doen bijstaan. Het bestuur is verplicht aan de commissie alle door haar gewenste inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas te tonen en inzage van de boeken en bescheiden van de vereniging te geven.
5. De opdracht aan de commissie kan te allen tijde door de algemene vergadering worden herroepen, doch slechts door de verkiezing van een andere commissie.
6. Goedkeuring door de algemene vergadering van het jaarverslag en de rekening en verantwoording strekt het bestuur tot decharge voor alle handelingen, voorzover die uit de jaarstukken blijken.
7. Het bestuur is verplicht de bescheiden als beoordeeld in de leden 1, 2 en 3 tien jaar lang te bewaren.
ALGEMENE VERGADERING
Artikel 16
1. Jaarlijks zal uiterlijk zes maanden na afloop van het boekjaar een algemene vergadering (jaarvergadering) worden gehouden.
2. De agenda van deze vergadering bevat onder meer:
a. bespreking van de notulen van de vorige algemene vergadering;
b. jaarverslag van de secretaris;
c. behandeling en vaststelling van de jaarstukken;
d. vaststelling van de contributies;
e. vaststelling van de begroting;
f. voorziening in vacatures;
g. rondvraag.
3. Voorts worden algemene vergaderingen gehouden zo dikwijls het bestuur dit wenselijk oordeelt.
4. a. Het bestuur is op schriftelijk verzoek van ten minste een zodanig aantal leden als bevoegd is tot het uitbrengen van één/tiende gedeelte van de stemmen, verplicht tot het bijeenroepen van een algemene vergadering op een termijn van niet langer dan vier weken.
b. Indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg is gegeven, kunnen de verzoekers zelf tot die bijeenroeping overgaan met inachtneming van het bepaalde in het volgende lid.
5. a. De algemene vergaderingen worden bijeengeroepen door het bestuur, met inachtneming van een termijn van ten minste veertien dagen, de dag van de oproeping en die van de vergadering niet meegerekend.
b. De bijeenroeping geschiedt in het clubblad of door middel van een aan alle leden te zenden schriftelijke kennisgeving, zulks onder gelijktijdige vermelding van de agenda.
TOEGANG EN BESLUITVORMING ALGEMENE VERGADERING
Artikel 17
1. a. Toegang tot de algemene vergadering hebben alle leden, voor zover zij niet ten tijde van de vergadering als Lid zijn geschorst.
b. De voorzitter kan tevens toegang verlenen aan andere dan de onder a bedoelde personen.
2. a. Alleen de in Lid 1 onder a bedoelde leden of hun wettelijke vertegenwoordigers (in geval van minderjarigheid) zijn stemgerechtigd. Zij brengen ieder één stem uit.
b. Ieder stemgerechtigd lid of diens wettelijke vertegenwoordiger is bevoegd zijn stem te doen uitbrengen door een schriftelijk gemachtigd ander stemgerechtigd Lid dat echter in totaal niet moor dan twee stemmen kan uitbrengen.
3. a. Tenzij anders in deze statuten is bepaald, worden besluiten genomen met een meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen.
b. Onder meerderheid wordt verstaan meer dan de helft van de uitgebrachte geldige stemmen.
c. Als ongeldige stemmen worden aangemerkt uitgebrachte stemmen of stembiljetten die, naar het oordeel van de voorzitter:
1. blanco zijn:
2. zijn ondertekend;
3. onleesbaar zijn;
4. een persoon niet duidelijk aanwijzen;
5. de naam bevatten van een persoon die niet kandidaat is gesteld;
6. voor iedere verkiesbare plaats meer dan één naam bevatten;
7. meer bevatten dan een duidelijke aanwijzing van de persoon die is bedoeld.
4. a. Alle stemmingen over zaken geschieden mondeling, over personen schriftelijk, tenzij de voorzitter zonder tegenspraak uit de vergadering een andere wijze van stemmen bepaalt of toe Iaat.
b. Ingeval van meerdere vacatures wordt over iedere vacature afzonderlijk gestemd.
5. a. Indien bij een stemming over personen bij de eerste stemming niemand de meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen heeft verkregen, wordt een tweede stemming gehouden. Verkrijgt ook bij deze stemming niemand de meerderheid van de uitgebracht geldige stemmen, dan vindt herstemming plaats over de personen, die het hoogste aantal stemmen hebben verkregen.
b. Heeft slechts één persoon het hoogste aantal stemmen verkregen, dan vindt herstemming plaats over hem en degene die het op één na hoogste aantal stemmen hebben verkregen. Zijn er meer personen die het op één na hoogste aantal stemmen hebben verkregen, dan vindt over hen eerst een tussen stemming plaats om uit te maken wie de kandidaat wordt voor de herstemming. Zowel bij de tussen stemming als bij de herstemming(en) is hij gekozen die de meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen heeft verkregen. Staken bij deze stemmingen de stemmen. dan beslist het lot.
6. Indien de stemmen staken over een voorstel dat niet de verkiezing van personen betreft, is het verworpen.
a. Een ter vergadering door de voorzitter uitgesproken oordeel, dat een besluit is genomen, is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit, voor zover gestemd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel.
b. Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van het onder a bedoelde oordeel de juistheid daarvan betwist, dan wordt zo nodig het te nemen besluit schriftelijk vastgelegd en vindt een nieuwe stemming plaats, wanneer de meerderheid van de vergadering of indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, een lid dit verlangt. Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.
BEVOEGDHEDEN ALGEMENE VERGADERING
Artikel 18
1. Aan de algemene vergadering komen in de vergadering alle bevoegdheden toe, die niet door de wet of door de statuten aan het bestuur of andere organen zijn opgedragen.
LEIDING EN NOTULERING ALGEMENE VERGADERING
Artikel 19
1. De algemene vergadering worden geleid door de voorzitter van het bestuur. Bij afwezigheid van de voorzitter treedt een ander door het bestuur aan te wijzen bestuurslid als voorzitter op. Wordt ook op deze wijze niet in het voorzitterschap voorzien, dan voorziet de algemene vergadering daarin zelf.
2. Van het verhandelde in elke algemene vergadering worden door de secretaris of een door het bestuur aangewezen notulist notulen gemaakt. De notulen worden, na vaststelling door de voorzitter en de notulist, in het clubblad gepubliceerd of op een andere wijze ter kennis van de leden gebracht en worden in de eerstvolgende algemene vergadering besproken.
ALGEMENE REGLEMENTEN
Artikel 20
1. De algemene vergadering kan reglementen vaststellen en wijzigen, waarin de taken en bevoegdheden van de organen nader kunnen worden geregeld.
2. De reglementen mogen niet in strijd zijn met de wet, ook waar die geen dwingend recht bevat, noch met de statuten
STATUTENWIJZIGING
Artikel 21
1. De statuten kunnen slechts worden gewijzigd door een besluit van de algemene vergadering, waartoe word opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld.
2. Zij, die de oproeping tot de algemene vergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten ten minste veertien dagen voor de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage Leggen tot na afloop van de dag, waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien wordt de voorgestelde wijziging ten minste veertien dagen voor de vergadering in het clubblad gepubliceerd en/of een afschrift hiervan op diens verzoek aan een lid ter beschikking gesteld.
3. a. Een besluit tot statutenwijziging behoeft ten minste twee/derden van de uitgebracht stemmen.
b. Wordt de vereiste meerderheid niet gehaald dan is het voorstel tot statutenwijziging verworpen.
4. a. Een statutenwijziging treedt niet in werking dan nadat voldaan is aan het in lid 3 onder b bepaalde en van de statutenwijziging een notariële akte is opgemaakt. Van dit tijdstip wordt mededeling gedaan in het clubblad.
b. Ieder bestuurslid is afzonderlijk tot het doen verlijden van deze akte bevoegd.
ONTBINDING EN VEREFFENING
Artikel 22
1. De vereniging wordt ontbonden door een daartoe strekkend besluit van de algemene vergadering, genomen met ten minste twee/derden van het aantal uitgebrachte geldige stemmen in een vergadering waarin ten minste drie/vierden van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is.
2. a. Indien geen drie/vierden van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is, wordt binnen vier weken daarna een tweede vergadering bijeengeroepen, en gehouden, waarin over het voorstel zoals dat in de vorige vergadering aan de orde is geweest, ongeacht het aantal aanwezig of vertegenwoordigde leden, een besluit kan worden genomen, mits met een meerderheid van ten minste twee/derden van de uitgebrachte geldige stemmen.
b. Het bepaalde in lid 2 en 3b van artikel 21 is van overeenkomstige toepassing
3. Indien bij het besluit tot ontbinding geen vereffenaars zijn aangewezen, dan geschiedt de vereffening door het bestuur.
4. Een eventueel batig saldo zal niet vervallen aan degenen die ten tijde van het besluit tot ontbinding lid zijn, maar aan een door de algemene vergadering aan te wijzen doel.
5. Na de ontbinding blijft de vereniging voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar vermogen nodig is. Gedurende vereffening blijven de bepalingen van de statuten en reglementen voor zover mogelijk van kracht. In stukken en aankondigingen die van de vereniging uitgaan moeten aan haar naam worden toegevoegd de woorden in liquidatie.
BIJZONDERE BEPALINGEN
Artikel 23
1. Ieder op wie enige bepaling van de statuten of reglementen van de vereniging van toepassing is, wordt geacht dezelve te kennen.
Dit geldt eveneens met betrekking tot die besluiten van enig orgaan van de vereniging die in het clubblad zijn gepubliceerd.
2. In gevallen, waarin de statuten en reglementen van de vereniging niet voorzien, beslist het bestuur, onder gehoudenheid van zijn desbetreffende beslissing mededeling te doen in de eerstvolgende algemene vergadering. Ingeval van onduidelijkheid van enige bepaling van de statuten of reglementen beslist het bestuur omtrent de uitlegging daarvan.
VERENIGINGSREGISTER
Artikel 24
In een openbaar register, gehouden door de Kamer van Koophandel en Fabrieken, binnen welker gebied de vereniging haar zetel heeft, dient te worden ingeschreven door de bestuurders der vereniging:
a. deze vereniging, met nederlegging van een authentiek afschrift van de akte bevattende de statuten;
b. elke statutenwijziging, met nederlegging van een authentiek afschrift van de akte, bevattende de statutenwijziging;
c. de ontbinding van de vereniging;
d. de naam, de voornamen en de woonplaats van alle bestuursleden, aan wie door de statuten vertegenwoordigingsbevoegdheid is toegekend, met de vermelding of zij bevoegd zijn de vereniging afzonderlijk, gezamenlijk of tezamen met een of meer anderen te vertegenwoordigen.
SLOTBEPALING
Artikel 25
Voor de eerste maal worden benoemd tot leden van het bestuur:
a. de oprichter sub 1, als voorzitter;
b. de oprichter sub 2, als secretaris;
c. de oprichter sub 3, als penningmeester.
Ongevallenverzekering
De vereniging beschikt, via de KNBSB, over een collectieve ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering voor alle leden, zogenaamde kandidaat-leden en vrijwilligers. Kandidaat-leden zijn invités die zijn uitgenodigd om met honkbal of softbal kennis te maken, mee te trainen, een toernooitje spelen, doch nog niet besloten hebben om lid te worden.
Deze verzekering is bij Nationale Nederlanden ondergebracht. De verzekering voorziet in dekking indien niet op de eigen verzekering kan worden teruggevallen. Wel is sprake van een eigen risico.
De verzekering dekt voor bepaalde bedragen:
- centrale trainingen, bonds-, districts-, oefen- en/of interlandwedstrijden, welke trainingen en wedstrijden onder verantwoordelijkheid van het bondsbestuur c.q. districtsbestuur plaatsvinden;
- de deelname aan wedstrijden;
- voor leden, kandidaat leden en vrijwilligers het rechtstreeks gaan naar en komen van de plaats waar de activiteiten plaatsvinden.
Uiteraard zijn er ook uitsluitingen en nadere voorwaarden waaraan moet worden voldaan.